Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

klass mot klass

Av Frida Lundin - 8 februari 2012 13:05

Vem kan ha missat att herr statsminister vill att vi ska jobba till vi är 75?

känns jätte kul, måste kännas roligt för dom som är äldre och har sett framimot att få gå i pension..

Men statsminstern vill se att man gör karriärsbyte senare i livet, när andra jobb tex blir för tunga, min undran är då var herr statsminister tänkt göra själv resten av livet?, ska han kanske börja jobba på SSAB?undersköterska eller varför inte han kanske kan plugga till sjuksköterska och jobba hos onkologen, kan han se baksidan av cancersjuka, eller han kan se vad han har ställt till med och vilka han försöker få ut i arbete som kämpar för sitt liv.

Men är det värt att chansa , att man ska rösta igenom detta och vänta och se om Reinfeldt kommer göra någon annan "karriär" knappast!! Som dom flesta förstår eller vet så är allt dom gör för dom som redan har, så klart kan en rik man gå i pension tidigare, medans en annan får kämpa på tills dom är 75, själv är jag lycklig om jag ens hinner bli 75!

Och sen att det är snack om hur allt ska finansieras, ja men sälj inte sjukhus då herr statsminister, låt inte enskilda personer tjäna pengar på vård och sjuka människor, så jävla puckat...

Varför sänka skatterna med typ 100 miljarder  som behövs i vård och omsorg?

Men själv får han gå i pension vid 50 års ålder .....

Att folk inte kan se hur deras politik är..

nej men rösta på blått om du tror att du aldrig kommer bli sjuk eller arbetsslös, men klaga inte sen heller!!

 
 
jenny

jenny

8 februari 2012 15:14

det här kommer få dig att gå igång, men jag hoppas du kan ta det med mjuka ögon och faktiskt kan tänka dig att det finns människor i vårt avlånga land som ser på det lite annorlunda :)

självklart vill jag att de människor som har det svårt, ska få hjälp.
självklart vill jag att människor som är sjuka ska få medicin och underhåll.
självklart vill jag att de äldre människorna ska få ha ett värdigt liv.

men jag röstar blått. konstigt? nej.
jag tror att alla människor egentligen vill samma sak.
fast man vill dit på olika sett.
jag tycker att Fredrik gjorde fel med det han gick ut med igår.
jag står för att han gjorde fel.
kalla mig lila om du vill. det hade varit det bästa.
men det funkar inte så. man kan inte alltid vara alla till lags.
vad måste jag tänka på först då?
JO, mig själv.
för det är mitt liv.
jag lever först och främst för mig skull.
sen kan jag hjälpa andra.

så resonerar jag.
det är därför jag själv väljer att lägga mig bredvid Honom varje kväll.
det är därför jag går in i den där skobutiken.
det är därför jag fortfarande jobbar på Max.
det är därför jag prioriterar min familj/mina vänner nr.2
det är därför jag köper nya strumpor istället för att tvätta.
för att det är mitt liv. och här bestämmer jag.

kalla mig egoist. jag kallar mig själv självcentral.
människor som känner mig skulle aldrig kalla mig egoist,
det är det sista jag är.


om inte lila finns nästa gång vi ska rösta,
kommer jag även då rösta blått.
helst vill jag rösta lila/grönt,
men det går ju inte.

förstår du mig eller tycker du jag är helt dum i huvudet? :)

http://jennyhillerstrom.blogg.se

Frida Lundin

8 februari 2012 15:58

Hej Jenny, självklart får du ha din åsikt..
Jag tycker att bara för att man ska tänka på sig själv först så kan man inte trampa på andra, och blunda för andras olycka,ett samhälle kan inte byggas upp på att alla ska tänka på sig själv först, ett sånt samhälle funkar inte i längden..
Du skriver att dina vänner och familj även är prioriterade på din "lista", det borde betyda att man vill göra allt för att dom ska ha det bra ?
Jag förstår att vi inte har en lika blick på politiken, men själv har jag det bra ställt, bra jobb min sambo med, frisk familj,friska vänner...MEN fortfarande finns risken att jag blir sjuk,min familj,mina vänner och ÄVEN finns det många människor jag inte ens känner som är sjuka,arbetslösa , hemlösa, nått sånt går inte att blunda för och tänka att JAG iallafall mår bra...Det du skriver är typiskt ett sån kommentar jag förväntat mig av nån som röstar blått.

 
jenny

jenny

8 februari 2012 16:53

fast jag kan ofta känna från människor som rösta vänster eller rött
att det faktiskt inte är okej att jag tycker som jag gör.
tillexempel som nu. ditt svar får mig att känna att du inte tycker det är nog med att du tycker som du gör, och jag som jag. att du verkligen måste bevisa för mig att jag tänker fel. att jag är mindre värd, för att jag inte har samma åsikt.

"Det du skriver är typiskt ett sån kommentar jag förväntat mig av nån som röstar blått."
ja, för att jag faktiskt känner så. och det var okej, eller? uppenbarligen inte.

det är faktiskt en av mina främsta anledningar till att jag inte vill rösta rött.
man får tycka och tänka vad man vill, men bara till en viss gräns. annars får man inte vara med.



för att jag ska må bra behöver jag inte trampa på andra.
jag måste snarare hjälpa andra för att själv må bra.

http://jennyhillerstrom.blogg.se

Frida Lundin

8 februari 2012 20:49

Du är inte mindre värd för att du har en annan åsikt, lika lite som människor som har det sämre inte är mindre värda.
Hela ditt inlägg handlade bara om dig själv och att du röstade på blått för att du tänkte på dig själv i första han därav min kommentar att det är typiskt blått..
Jag tycker verkligen inte någon människa är mindre värd och det tycker jag du borde förstå vid detta lag och åsikter...
Mitt svar till dig va precis så som jag känner, lika mycket som din kommentar va hur du känner. vi känner olika och tycker väldigt olika, och det respekterar jag men behöver inte tycka det är rätt för det!

 
Ingen bild

Jesper

8 februari 2012 19:40

Du glömde ta upp att han inte ville gå i pension när han fyller 50 och att den regeln skulle ses över o ändras om han fick som han ville.men hans ord är ju inte lag
...

 
jenny

jenny

9 februari 2012 11:59

vill bara skapa en debatt. som får oss båda (och förhoppningsvis andra) att se det med andra ögon, och inte alltid bara sina egna. att allt inte är svart eller vitt.

jag förstår det. men det är inte kul att jag ska behöva känna så, i en del sammanhang. och jag kan ju inte direkt ändra på hur jag känner, alltså en känsla. inte själv iaf.

jag pekar inte ut dig, om du tror det.
jag hoppas du uppskattar det här, lika mycket som jag och inte ser det som ett påhopp eller nått.
för jag respekterar dig också Frida.
för i mitt Svenneland, får du
tycka
tänka
känna
säga
göra
vad du vill,
och jag behöver inte känna likadant
jag gillar dig för den Frida du är
och fram för allt
för att du faktiskt tycker något!

:)

http://jennyhillerstrom.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Lundin - 17 februari 2012 19:31

Nu har jag bytt adress igen fattade ju inget av den andra här är den som kommer gälla http://lundinskan.blogspot.com/ ...

Av Frida Lundin - 16 februari 2012 21:19

Hejsan hoppsan, idag har jag haft en super bra dag!! Magen har hållt humöret uppe så idag blev det en hel dag hemma hos Sara med brudarna och senare mot kvällen lagade Sara lax i ugnen ris och super god sås till mig och Jenny! Älskar spontant kväll...

Av Frida Lundin - 15 februari 2012 21:35

hello sunshines! Fick en kommentar som ville att jag skulle lägga ut receptet på brödet Will do..   4 dl grahamsmjöl 1/2 dl vete eller rågkross ( jag tog havregryn) 1 tsk bakpulver 1/2 tsk salt 4 dl filmjölk 2 msk sirap 1 tisk bik...

Av Frida Lundin - 14 februari 2012 18:58

Oj va trevligt det var att ha Lena och Joar här på besök, och vilken energi Joar hade, den snabbaste babyn ever!! han gav den "vilde babyn" ett nytt ansikte , så söt!!! Nu blir det att slänga sig på soffan och kolla lite tv och mysa med kingston ...

Av Frida Lundin - 14 februari 2012 14:07

Hallojse, idag har jag hunnit med massa,terapin,fixat glasögonen,hämtat ut nya tyger,ätit lunch , handlat och bakat bröd, snart kommer Lena och hennes lilla Joar! Idag är jag stolt och glad, jag klarade av 1 timmes terapi , gråtandes in  och med et...

Presentation


Frida heter jag och här får ni följa mitt liv som både består av sorg och lycka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards