Alla inlägg den 3 december 2011

Av Frida Lundin - 3 december 2011 23:30

Folk återanvänder alldeles för lite kan jag tycka, enligt min smak iallfall=), jag kan bli hysterisk när Anders slänger en konservburk tex, finns så mycket man kan göra med dom ,barnmatsburkar är guld värt, inte för att vi har sånna hemma, men har fått en stor påse av min bror för nått år sen och den påser lever jag än på=)

Slänger upp lite bilder på några exempel jag har hemma,

Stora gamla glasburkar kan bli ljuslyktor, en gammal kakform kan funka till blockljus, mina hyasinter fick flytta ner i 2 konservburkar, i köket har jag konservburkar, med salt i, och slevar och vispar i några ,några gammla flaskor jag hittat på loppis fick bli ljushållare  

        



Måste även tipsa dom här fina diskmedel, tvål och spolglans flaskorna, super snygga och miljövänliga, finns på willys märke GARANT, ett ekologiskt märke,!


 


Nu ska jag ta och bädda ner mig i sängen och kanske lyssna lite på mia skäringers bok, Avig maria!

Många tips i dag, men ack så bra tips!

Av Frida Lundin - 3 december 2011 13:37

Idag ska vi kakla, eller vi ska försöka kakla få se om vi hinner, för Anders ska bara läsa "snickra hemma boken" hundra gånger till..

Undra om den finns i ljudbok ,så man kan dona medans man lyssnar, annars måste man hela tiden springa fram och tillbaka och kolla vad det står. jaja nu måste jag gå och kolla, tydligen fattas det saker!


Av Frida Lundin - 3 december 2011 10:50

ni som vågar och är intresserade borde kolla dokumentären Underkastelsen den handlar om kemikalier och vad som finns i olika föremål vi har i hemmet, visste ni tex att barnrummet är det rummet i hemmet som det är mest kemikalier i? pågrund av all plast i leksaker tex,

Se den do it do it!

Men en liten varning också, den är lite jobbig och sen kanske ni inte vill köpa små mycket plast till era barn efter ni sett den!!!


Trevlig Lördag=)

Av Frida Lundin - 3 december 2011 00:47

När vinter kommer och det blir kallt blir det en otrolig hets bland människor, elen blir dyrare,skotta snö,köpa vinter hjul mm...Det kan jag förstå och är precis lika stressad jag med, hur jag ska kunna punga upp med 5-6 tusen i elräkning 4 tusen för nya hjul eftersom dom andra inte funkar längre och självklart har jag inte tid och lust att köra ner i diket, utan då köper jag hellre nya vinterdäck...men inte nog med det, december kommer, närmare bestämt 24 december kommer och då jävlar ska vi hinna bränna pengar då ska vi överkonsumera ännu mer än vad vi tidigare år har gjort, sjukt!

kommer du ihåg vad som gjorde dig lycklig när du var liten ? det gör jag och det har då verkligen inte med nån sketen plastig kemikalie bomb att göra, jag kan nästan inte ens minnas vad jag lekte med när jag var liten , och jag kommer då verkligen inte ihåg vad jag fick i julklapp.,men jag kommer ihåg att jag fick en stort mjukisdjur av min pappa i form av en apa det var inte på julen utan jag tror han hade varit bortrest, men vad vet jag , jag var ju så liten och man kommer ju inte ihåg allt,...

Jag kan bara tänka mig stressen mina föräldrar måste haft när vi var små, 5 barn som ska ha julklappar och då var det inte ens i närheten lika hetsigt som idag, det är nån sorts tävling i att älska sina barn mest med julklappar, värsta dyraste grejerna märkeskläder som dom kommer bajsa ner och sen växa ur veckan efter..

Jag mår dåligt, ja jag vet att vissa tänker vänta bara tills du får egna barn och vill köpa hundra tusen tals talande plastiga leksaker,men nej tack, jag har ingen lust att köpa leksaker för flera tusen kronor som mina barn inte kommer ihåg och som dom inte ens märker av för dom har tio paket till att öppna.. och om det är så att jag blir en överkonsumerande morsa som lägger undan pengar varje månad för att kunna köpa så många julklappar så mina barn älskar mig mer, då HOJTAR ni till , slå mig med en klubba i huvudet!


--nej men mina barn hatar mjuka paket, mina barn vill bara ha ett x-box , ja men så klart du måste köpa ditt barn ett x-box han har ju faktiskt önskat sig ett, och du vet mitt lilla barn allt man önskar sig går i uppfyllelse!

mamma ska bara sälja sin bil så hon kan köpa dig och dina syskon, allt dom önskar sig!

Det jag kommer ihåg från när jag var liten var att efter varje jul ringde vi till varandra jag och mina kompisar helt lyriska över att berätta vad vi fått i julklapp men glädjen var kort, för alltid blev man besviken kompisen hade fått den där cdskivan med westlife, ja alltså jag hade ju inte önskat mig den men min kompis hade ju fått den, då vill ju jag ha den också och jag hade ju fått cdskivan med Aaron carter och det hade inte min kompis fått.....Stackars oss!


Förra julen köpte vi dom flesta julklapparna på unicef, barncancerfonden,världsnaturfonden till barnen och inte en enda unge skrek eller grät hysteriskt över det, kanske inte att dom blev lyckliga av diplomet dom fick för att dom köpt vaccin till barn i afrika , att dom bidrar till att kanske ett barn kan få fira jul nästa år igen, nej kanske inte nu men om några år, så är det faktiskt något som dom har kvar medans leksaksbilen har gått sönder.då tror jag dom blir stolta över att ha hjälpt till!

Och tro nu inte att jag är ett helgon som aldrig köper något eller köper julklappar i form av leksaker, för det gör jag, men i en måttlig mängd, och jag vet att barnen får så mycket leksaker att den där bilen jag köper bara kommer bli en i mängden på julafton .

Det jag vill säga med det här inlägget är nog att man kan inte köpa barn, man kan inte köpa barn glädje, finns så mycket annat jag tror  ditt barn behöver än 20 tals leksaker på en dag, det är trots allt du som formar ditt barn och dess förväntningar lär inte bli mindre om du överröser dom med presenter ,



Vi avslutar med ett minne från en jul när jag var liten, mina äldre bröder ville byta drakulla(dom kallade mig så)

mot ett nintendo men på julafton fick dom ett nintendo och då blev dom jätte glada, inte bara för nintendot utan dom sa - åh vad bra nu behöver vi inte byta bort drakulla längre!


Kärlek när den är som finast!

Presentation


Frida heter jag och här får ni följa mitt liv som både består av sorg och lycka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards